Publicatie datum 12-november-2020
Deze week de aftrap van een van de leukste SOLve|IT-lessen van het jaar, de zogenaamde ‘Egg-Drop Challenge’ voor de groepen 4! In groepjes moesten de kinderen een manier bedenken om een ei van de hoogste trap van de school te gooien... zónder dat hij breekt..! Daarvoor mochten ze in een speciale ‘winkel’ in ons eigen Bron Theater allerlei materiaal kopen, om een constructie te bedenken die de val van het ei zou breken. Ieder groepje kreeg daarvoor 186 zogenaamde Sollars, de door meester Roald bedachte munteenheid waarmee betaald kon worden in de winkel. Tutoren uit hogere groepen runden de winkel, en de kinderen moesten goed nadenken waar ze hun geld aan uit gaven. Uiteindelijk hebben de alle groepjes hun ei van de trap gegooid, en (bijna!) alle eieren hebben het overleefd!
SOLve|IT-meester Roald vertelt:
‘Alles draait bij SOLve|IT om één ding: creativiteit. Soms is het jammer dat mensen bij het woord ‘creativiteit’ voornamelijk denken aan knutselen of tekenen, maar creativiteit is zoveel meer dan dat. Creativiteit laat zich ook uitdrukken in vindingrijkheid, in handelen, in manier van denken, maar ook in sport (denk maar eens aan ‘creatieve spelers’ als Cruijff, Messi of De Roon ), of in sociale omgang. Ik denk dat er heel veel succes te behalen is in het effectief aanboren van creativiteit. Dat vind ik bij SOLve|IT heel belangrijk, en bij elke les die ik bedenk vraag ik me dan ook altijd af: is er nadrukkelijk ruimte voor de creatieve component? Want bij heel veel lessen die binnen het spectrum van de 21e eeuwse vaardigheden vallen, wordt juist dát vergeten. Dan zie je bijvoorbeeld codeerlessen waarbij kinderen enkel codes klakkeloos overtypen zodat er ‘iets gebeurt op het scherm’, maar échte ruimte voor creativiteit is er niet. Daarom vind ik het zo belangrijk dat kinderen juist handelend bezig zijn, ‘out of the box’ mogen denken, ervaren, vindingrijk mogen zijn, leren samenwerken... Bij SOLve|IT moet -zoals de naam al verraadt- echt iets ‘op te lossen’ zijn..! Daarom probeer ik bijvoorbeeld in de bovenbouw ook te vermijden dat kinderen alléén maar bezig zijn met reproduceren van allerlei technische handelingen, of alleen maar met operatieve aspecten van bepaalde ‘gadgets’ aan de gang kunnen. Dat is één aspect, maar zou slechts een middel moeten zijn om een hoger -creatief!- doel te bereiken. Ik denk dat zowel De Egg Drop Challenge voor groep 4 en Stellingen op SOL voor groep 7 en 8 beide heel veel ruimte beiden daarvoor. Wat ik zelf heel waardevol vond van vandaag is dat het er niet toe deed of de challenge nu lukte of niet. We denken vaak zo snel in ‘goed of fout’ en zijn snel geneigd heel productgericht te zijn, maar bij SOLve|IT is het (creatieve) proces van ‘trial and error’ vele malen belangrijker.’